Taantuman kourissa – vähemmällä enemmän

Tänä taantuman aikana yritykset etsivät luonnollisesti normaalia painokkaammin säästöjä. ICT-budjetti tuntuu paisuvan vuosi vuodelta ja nyt, kun taantuma painaa päälle, olisi jostain hyvä kiristää. ICT – kustannukset ovat iso menoerä yritykselle, hankintoja monesti lykätään ja koetetaan tulla toimeen sillä mitä on.

Oletko ajatellut, että samalla rahalla voi saada enemmän? Nykyisiä kustannuksia voi monessa tapauksessa pienentää ja se ei välttämättä vaikuta ympäristön toimintaan. Monessa yrityksessä, missä on konsultoinnin fokus painottunut kustannusten pienentämiseen, on löytynyt ns. ”löysiä” moneltakin eri osa-alueelta.

Yksinkertaisina käytännön esimerkkeinä esimerkiksi palvelinvuokran muuttaminen kuukausiveloituksesta minuuttiluonteiseen veloitukseen. Jos ette käytä palvelinta 24/7, miksi maksaa koko kuukaudesta?

Toisena esimerkkinä mainittakoon esimerkiksi ICT-palveluntarjoajalle avaamanne ”tiketit” (korjaukset, huollot yms). Jos yritykselle kertyy kuukaudessa suuria määriä eri palvelupyyntöjä, veloitetaan normaalisti esim. tunnuksen avaamisesta, minimilaskutuksena tunti. Joka voi olla aina 100e-150e välillä mitä vain. Seuraavana päivänä avataan uusi tiketti käyttäjätilin luomisesta active directoryyn, toinen tunti.

Palvelupyyntöjen avaukset kannattaa monesti (sopimuksesta riippuen) niputtaa ja lisätä yhdelle palvelupyynnölle useampi eri tehtävä. Näin monesti syntyy iso säästö joka näkyy ja tuntuu.

Vastaavanlaisia käytännöntoimia ICT-budjetin hillitsemiseksi on lukemattomia. Kannattaa miettiä millä käytännön asioilla te voisitte parantaa ympäristöänne.  Me myös autamme mielellämme teitä saamaan yrityksenne ICT-kustannukset aisoihin!

Taantumaterveisin,

Ville Henttu

4 thoughts on “Taantuman kourissa – vähemmällä enemmän

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *